Kork i transport

I offentlig transport spiller kork en nøglerolle som isoleringsmiddel, reducerer køretøjets vægt og bidrager til at reducere energiforbruget. Den fungerer også som dekorative elementer, f.eks. i tilfælde af biler eller fly. Det er endda et nøglemateriale, når det kommer til sikkerhed. Dette er tilfældet med raketter og landere fra rumorganisationer som NASA.

Porsche samarbejdede med designeren og influenceren Sean Wotherspoon for at skabe en farverig bil med samme tema. Baseret på Porsche Taycan 4 Cross Turismo, henter bilen inspiration fra Harlequin, mens den tager konceptet til næste niveau og låner endda interiørtemaet.

Som vegetar ville Wotherspoon sikre sig, at bilens interiør ikke var dækket af læder, så han brugte fløjlsbukser (et materiale, der allerede blev brugt i 911 Targa Heritage Edition) og kork (et materiale opnået fra barken på korkegetræet) til loft, sæder og solskærme. visirer, samt på instrumentbræt, søjler, midterkonsol, rat og gulvmåtter.


Fiat Fiat 500 Spiaggina

Indrettet i to nuancer af himmelblå og perlehvid, er denne Spiaggina typisk sommerlig, uden tag som originalen og uden bagsæder, da den nu har et kork-udsmykket opbevaringsrum og en integreret bruser, formentlig designet til at fjerne sand efter en dag på stranden.

Modellen hylder sejladsverdenen, såsom en lav forrude (næsten ikke-eksisterende) og en korkstruktur, der dækker bagenden med et mønster, der efterligner både med teakgulve, der bruges om bord på yachter.

Kork kan kombineres med forskellige termoplastiske materialer, der delvist erstatter plast og skaber mere bæredygtige slutprodukter.

Disse materialer kan forarbejdes ved hjælp af forskellige produktionsteknikker – såsom ekstrudering, injektion, termoformning, blæsestøbning eller kontinuerlig presning – for at skabe komponenter, der er fuldt skræddersyet til kundens tekniske krav.

Korkpolymerblandinger (CPC) kan også visuelt tilpasses, så de passer til det endelige designs æstetiske behov.


Brugen af korkkompositmaterialer hjælper med at reducere vægten og som følge heraf reducere strømomkostningerne. Derudover er termisk komfort og den manglende støj vigtig, hvilket også korken har en væsentlig indflydelse på. Jernbaneindustrien er et af de segmenter af økonomien, hvor energiforbruget er vigtigt i forbindelse med økonomi og økologi.

De høje spændingsparametre for korkkompositter udviklet i laboratorier med jernbanepassagerers sikkerhed i tankerne er også vigtige. Det er også værd at nævne, at det tyske firma Siemens er medforfatter til en løsning, der tillod brugen af et let og fleksibelt korkgulv i Warszawas metro.

Den sidste men ikke mindst vigtige parameter for proppen er brandsikkerhed. Denne sidste parameter var hovedårsagen til, at NASA i næsten et halvt århundrede har brugt en blanding af kork og andre materialer til at beskytte skindet på sine raketter, som skal tåle ekstreme temperaturer, når de passerer gennem atmosfæren. I flyvemaskiner bruges kork til at skabe finish eller, som i tog, til at reducere vægten af maskinen. I lystbåde, ved siden af teaktræ, er det den mest populære løsning.

En passende korkkomposit er modstandsdygtig over for fugt og varme fra solen. Bilindustrien er også et meget populært sted, hvor der bruges kork. Mærker som BMW og Mercedes bruger korkfinish til bilinteriør, såsom instrumentbrætter. Gummikork og dets anvendelse i form af biltætninger som et mere økologisk alternativ til gummi er også populært.


Skriv et svar

Bestil Prøver
Share via
Copy link
Powered by Social Snap